BMI co to jest?

Co to jest BMI? Formuła BMI (Body Mass Index) została opracowana przez belgijskiego statystyka Adolphe'a Quetelet'a (1796 - 1874) i była znana także pod nazwą Indeksu Queteleta.
BMI jest międzynarodowym miernikiem nadwagi oraz otyłości i jest również określany jako "wskaźnik masy ciała". Jest on obliczany na podstawie wzrostu i masy ciała.
BMI pozwala oszacować ilość tkanki tłuszczowej i stanowi dobry wskaźnik ryzyka wystąpienia chorób, które mogą pojawić się w przypadku nadwagi lub otyłości.
Im wyższe BMI, tym większe ryzyko wystąpienia niektórych chorób takich jak choroby serca, wysokie ciśnienie krwi, cukrzyca typu 2, kamica żółciowa, problemy z oddychaniem i niektóre nowotwory.

Co to jest BMI - błędy pomiarowe

Chociaż BMI może być dobrym miernikiem w przypadku większości mężczyzn i kobiet to posiada jednak pewne ograniczenia:
- może przecenić procent tkanki tłuszczowej u sportowców i osób, które mają muskularną budowę,
- może zaniżyć procent tkanki tłuszczowej u osób starszych i tych, które straciły mięśnie.BMI jest szczególnie niedokładne w przypadku młodych ludzi (zwłaszcza mężczyzn), którzy są bardzo wysportowani lub atletyczni, jako że większa masa mięśniowa zwykle umieszcza ich w kategorii nadwagi, mimo że procent ich tkanki tłuszczowej często wynosi nie więcej niż 10 - 15% i który może być niższy niż u osoby przeciętnej budowy, prowadzącej siedzący tryb życia, która ma "zdrowy" współczynnik BMI. Skład ciała sportowców lepiej obliczać na podstawie ilości tkanki tłuszczowej np. za pomocą pomiaru fałdu skóry.
Jednakże ostatnie badania zawodników amerykańskiego football'u, którzy przechodzą intensywny trening siłowy w celu zwiększenia ich masy mięśniowej pokazały, że często cierpią oni na wiele takich samych problemów jak ludzie zwykle uważani za otyłych, zwłaszcza bezdech senny.

BMI nie uwzględnia również rodzaju budowy ciała. Niektóre osoby mogą mieć wąskie, lekkie kości i posiadać nadmiar tłuszczu, ale ich BMI odzwierciedla, że wszystko jest w normie.
I odwrotnie, dobrze zbudowana osoba może być całkiem zdrowa z dość niskim procentem tkanki tłuszczowej, ale być sklasyfikowana na skali BMI w kategorii nadwagi.
Inne błędy pomiarowe BMI dotyczą utraty wzrostu w procesie starzenia się. W takiej sytuacji, BMI wzrośnie bez korespondującego zwiększenia się wagi danej osoby.

Osobom uważanym za otyłych (BMI większe lub równe 30) lub z nadwagą (BMI od 25 do 29,9) zaleca się, aby spróbować schudnąć.
Ludziom, którzy mają nadwagę, ale nie mają nadmiaru centymetrów w talii, zaleca się raczej zapobieganie dalszemu przyrostowi masy ciała, a nie schudnięcie.
Porozmawiaj z lekarzem, aby sprawdzić czy jesteś w grupie podwyższonego ryzyka i czy możesz stracić na wadze.
Lekarz oceni BMI, obwód w pasie i występowanie innych czynników ryzyka chorób serca.
Dobrą wiadomością jest to, że nawet niewielka utrata masy ciała (pomiędzy 5 a 10 procent aktualnej masy ciała) pomoże obniżyć ryzyko wystąpienia tych chorób. Liczę, że udało mi się wyjaśnić co to jest BMI.

Ile wynosi właściwe BMI?

Nikt z nas nie chce być otyły, gdyż otyłość to niebezpieczeństwo dla naszego zdrowia i życia. Nic więc dziwnego w tym, że dietetycy ciągle biją na alarm i ostrzegają nas przed tym, że jeżeli nie zaczniemy kontrolować tego co jemy, wówczas nasze zdrowie i życie będą zagrożone. Oczywiście sytuacja w Polsce nie jest taka zła jak na przykład w Stanach Zjednoczonych, jednak trzeba z przykrością stwierdzić, że u coraz większej liczby dzieci można odnotować otyłość, co niewątpliwie związane jest z brakiem odpowiedniego ruchu, a także z konsumowaniem niezdrowych, wysokokalorycznych przekąsek. Najlepszym wyznacznikiem do kontrolowania wagi jest oczywiście właściwe BMI, które możemy bardzo łatwo zmierzyć.

BMI to nic innego, jak Body Mass Index, czyli po prostu wskaźnik, który określa naszą masę ciała. Jeżeli mamy właściwe bmi, wówczas oznacza to, że nie mamy nadwagi i nie musimy się niczym martwić. Prawidłowe BMI oscyluje w granicach 18,5-24,99. Wartości poniżej tego wskaźnika oznaczają niedowagę, natomiast wartości powyżej nadwagę albo otyłość. Na wielu stronach internetowych możemy znaleźć specjalne kalkulatory BMI, które szybko wyliczą nam nasze BMI. Jeżeli więc chcesz dowiedzieć się jak prezentuje się Twoja waga, wówczas warto z takiego kalkulatora skorzystać. Trzeba jednak zwrócić również uwagę na fakt, że nie w każdym przypadku, wskaźnik BMI jest miarodajny. Czasami jego wyniki mogą być mylne. Wszystko dlatego, że wskaźnik BMI nie może być używany uniwersalnie. Jeżeli więc mamy do czynienia z kobietą w ciąży, sportowcem czy nawet rosnącymi dziećmi, wówczas wskaźnik BMI nie będzie działał w tych przypadkach w sposób optymalny.

Warto więc przed zbadaniem swojego BMI zorientować się, które osoby są wykluczone z badania swojej wagi przy pomocy tej metody. Jeżeli jednak nie zaliczasz się do tych osób, wówczas Twoje właściwe BMI może zostać szybko i sprawnie obliczone, a Ty albo będziesz mógł się cieszyć z dobrego wyniku, ale będziesz musiał pomyśleć o tym, by zgłosić się po pomoc do odpowiedniego dietetyka.